Cum folosim “motorul” bicicletei

Cum folosim “motorul” bicicletei

 

            Da, motorul! Nu ştiaţi că bicicleta are un motor cu două picioare pe post de pistoane, cu două mâini pe post de bielete de direcţie şi cu cel mai avansat ECU (Engine Contro Unit) organic de pe planetă?

            Prima parte poate sună previzibil, în schimb, în acest număr ne vom concentra atenţia pe ultima parte a frazei de mai sus şi anume autocontrolul corpului nostru atunci când vine vorba de pedalat.

            Pentru aceasta voi incepe cu un episod reprezentativ pentru articolul de faţă, desfăsurat cu puţin timp în urmă, undeva în Romania la un MTB Maraton.

        Într-o seară de vineri, după o discuţie cu un fost coleg care nu părea să ducă nicăieri, m-am hotărât să particip şi eu la maratonul ce urma să se desfaşoare duminică. Sâmbătă dimineaţa am cumpărat un MTB cu care am ieşit la o plimbare de 20 km pe plat ca pregătire pentru concursul de a doua zi, antrenament care, în cazul meu, s-a lăsat aşteptat aproape 3 ani de zile, de la retragerea mea din ciclism în 2009. În toţi aceşti primi kilometri, am păstrat o viteză de maxim 20 km/h şi o turaţie a axului pedalier de minim 40 rotaţii/minut. Ajuns acasă, mi-am pregătit echipamentul pentru concurs şi m-am odihnit.

      foto: Vali Turean

    A doua zi, în concurs, am pedalat în acelaşi stil, păstrând pe cât posibil turaţia pedalelor dublă faţă de viteza bicicletei. În tot acest timp o respiraţie constantă mi-a alimentat musculatura cu oxigen, fără să am senzaţia de sufocare, pe care mulţi dintre noi am avut-o cel puţin o dată în timpul efortului fizic. Din 10 in 10 minute mă hidratam cu câte o înghiţitură de lichid, iar la fiecare 20 minute mâncam câte puţin baton energizant. Astfel am reuşit să termin cei 30 km de concurs , fără să am cine ştie ce condiţie fizică. Crampele musculare şi-au făcut apariţia imediat după finish dar pentru o perioadă foarte scurtă de timp.

    Zilele următoare mă aşteptam să am febră musculară... dar surpriză: nu s-a întâmplat asta. Mi-am putut desfăşura activităţile zilnice fără nici o durere.

    Iată că nimic nu e imposibil când vine vorba de bicicletă şi de aceea va invit pe fiecare dintre dumneavoastră să începeti , reîncepeţi sau să continuaţi să pedalaţi. Făcând asta vă respectaţi corpul, vă oxigenaţi mintea şi aveţi o stare de wellness generală, stare după care tânjim şi ne plângem de cele mai multe ori că nu o găsim.

Acum dacă analizaţi exemplul anterior, mă ve-ţi întreba:

 

“De ce turaţia pedalelor trebuie să fie dublul vitezei de deplasare?”

 

    Dacă tot vorbeam la început despre motoare, primul lucru la care ne gândim când vine vorba de ele, este puterea. O fiinţă umana dezvoltă putere maximă pe bicicletă atunci când turaţia pedalelor este aproximativ dublul vitezei de deplasare.

    [ In februarie 2017 am realizat ca puterea este irelevanta din punctul de vedere al fortei de tractiune si acceleratiei in privinta motoarelor termice, cuplul fiind cel care ar trebui pus in discutie. Deci enunturile de mai sus referitoare la putere nu sunt relevante pentru ca modul de functionare al motorului termic si al ansamblului biciclist-pedalier este similar. Va invit sa consultati calculatorul mentionat in josul paginii si sa urmariti coeficientul fortei de pe axa Y a graficelor. Mai multe detalii gasiti aici.]

“Cum putem maximiza oxigenarea muşchilor?”

 

    După cum toată lumea ştie, arderea caloriilor este un proces de oxidare, prin urmare prezenţa oxigenului este obligatorie. În aerul înconjurător doar 21% este oxigen, astfel eficacitatea absorbţiei lui prin procesul de respiraţie este redusă.  Cavitatea noastră toracică fiind limitată, trebuie să profităm de toata capacitatea ei prin inspirări-expirări ample şi regulate, atât prin fosele nazale cât şi prin cavitatea bucală. Poziţia mâinilor pe ghidon are şi ea o importanţă foarte mare, distanţa dintre mâini trebuind să fie puţin mai mare sau egală cu lăţimea umerilor pentru a nu obstrucţiona elasticitatea toracelui.

 

“De ce trebuie să ne hidratăm şi să ne alimentăm puţin şi des?”

 

    Spre deosebire de motorul  convenţional, corpul uman are nevoie de timp ca să transforme alimentaţia în energie. De aceea este recomandat ca după ce am luat masa, să avem un timp minim de repaos de 1,5 - 2 ore înaintea începerii efortului fizic. Acest lucru este necesar pentru că sângele este direcţionat către aparatul digestiv, celelalte aparate, printre care şi cel motor, fiind trecute în planul doi. În plin efort fizic, cu cât mâncăm şi bem mai mult cu atat mai mult sânge va fi indisponibil pentru musculatură şi deci randamentul nostru va scadea. În schimb, dacă nesocotim acest sfat putem avea neplăceri manifestate prin dureri abdominale, senzaţie de voma, moleşeală s.a.m.d.

 

“Ce trebuie făcut ca să nu apară crampele musculare?”

 

O alimentaţie sănătoasă şi echilibrată completată cu un stil de viaţă dinamic, care cuprinde efort fizic regulat, ţin crampele departe de corpul nostru. O analiză anuală de sânge ne poate spune dacă suntem predispuşi la lipsa de calciu, magneziu, fier etc. şi astfel ne putem adapta alimentaţia dupa nevoile corpului nostru. Eu se pare că am neglijat nivelul de magneziu din organism la aceasta cursă.

     Totuşi putem avea surprize dacă nu avem o poziţie corectă pe bicicletă şi anume dacă pedalăm cu mijlocul labei piciorului sau dacă înalţimea şeii sau poziţia ghidonului nu este optimă.

În imagine se poate observa poziţia corectă a labei piciorului pe pedală.

      Pentru a testa înălţimea şeii, ne urcăm pe bicicletă, punem o pedală în poziţia cea mai de jos posibilă, asezăm orizontal mijlocul labei piciorului pe pedală şi încerăm să ne ridicăm din şa pe piciorul respectiv. Daca, având piciorul perfect întins, suntem încă aşezaţi comod pe şa, poziţia noastra este corectă. Aşezând laba piciorului pe pedală în poziţia corectă, între gambă şi coapsă unghiul va fi de 140 – 160 grade.

 

“De ce nu a apărut febra musculară a doua zi?”

 

    Febra musculară este generată de apariţia acidului lactic în muşchi ca o reacţie de apărare a organismului în cazul în care acestia sunt suprasolicitaţi. Organismul nostru arde calorii din 3 surse principale, în aceasta ordine: aparat digestiv, rezerve de grasime şi în final muşchi. Dacă nu ne alimentăm corespunzător musculatura noastră se “consumă” singură, astfel făcându-şi apariţia acidul lactic.

Ca o concluzie a acestui articol, vă pot spune doar atât:

 

Respectaţi-vă corpul folosind bicicleta, trăiţi în armonie cu natura şi bucuraţi-vă  de această ţară minunată pe care o avem!

 

Scris de marius-ciclistu şi publicat în premieră în revista Scooterfun & Bike

 

Pentru un calcul amanunțit folositi Calculatorul si comparatorul de transmisie velo marius-ciclistu.

 

Nu sunt produse în această categorie.
Tradus de Shopencart Completat şi restilizat de marius-ciclistu © 2012
pedelecs.ro © 2018